Loading...
You are here:  Home  >  What makes us Wow! (Wow! projects & news):  >  Current Article

TU/e: Relevant voor economie en maatschappij (1)

By   /   March 26, 2013  /   No Comments

Op verzoek van TU/e Innovation Lab buigt Coöperatie Wow! zich over een van de, zoniet dé grote vraag in onze kenniseconomie: Hoe breng je de schat aan kennis die een universiteit rijk is naar de samenleving?

De Brainport regio werd uitgeroepen tot “Slimste regio van de wereld”. Dat de TU/e in al die slimheid een belangrijke rol speelt spreekt voor zich. Onlangs nog werd Eindhoven genomineerd als een van de 7 steden met Silicon Valley potentie. Maar, vrijwel tegelijkertijd vertelde een Europees onderzoek dat Nederland een “innovatievolger” en geen “innovatieleider” is, en dat zien we natuurlijk graag anders.

Wat kan Wow! daaraan veranderen, en hoe gaan we dat doen? Laten we beginnen om de vinger op de zere plekken te leggen:

  • ‘Proof of concept’ – De fase waarin wetenschappelijk inzicht bewezen wordt, is tevens het beginpunt van ‘kennisvalorisatie’. Het vinden van financiering voor die bewijsfase is er door de Haagse bezuinigingsdrift bepaald niet eenvoudiger op geworden…
  • ‘MKB-innovatie’ 99% van de Nederlandse bedrijven is Midden en Klein Bedrijf. Grofweg 60% van het BBP en 70% van de werkgelegenheid komt van dat MKB. Ruim 58% van die Nederlandse MKB bedrijven innoveert en toch komt slechts 1,84% van het bbp voort uit innovatie… Daar zit dus de “pijn”: Het’grootbedrijf’ (dat de universiteitscampus wél weet te vinden) haalt fraaie rendement uit innovatie. Het MKB (dat de universiteitscampus als een onneembare vesting ervaat) innoveert volop maar in geld (BBP) uitgedrukt levert dat relatief weinig op.
  • ‘Startups’ – Afstudeerders worden in de volksmond vaak ‘knappe koppen’ genoemd, en daar zijn goede redenen voor. Maar een ‘knappe kop’ maakt je dan wel innovatief, het maakt je nog geen ervaren ondernemer…

Weten wat er ‘te koop’ is

Behalve deze specifieke pijnpunten zijn er ook nog een paar algemene maar wel uitermate relevante bevindingen: Er gebeurt heel veel binnen zo’n universiteit, en daarvan hoort u maar heel weinig. Iedereen die kan en wil helpen om kennis tot business te maken moet weten wat er ‘te koop’ is. Maar… weten wat er te koop is dat wil je niet via ‘zenden’ bereiken. Het moet een samenwerking worden tussen alle partijen die gebaat zijn bij innovatie. Wederkerig. Elkaar verder helpen.

Kansen

TU/e biedt een oneindige stroom opportunities voor starters, ondernemers en investeerders. Maar TU/e kan zelf ook wel wat hulp gebruiken: We hebben een aantal filmpjes verzameld van prille ondernemers die hun startpunt vinden in de TU/e. Allemaal slimme jonge starters. De een zoekt financiering, de ander zoekt retail-kennis, een volgende zoekt internationale distributiekanalen, en eigenlijk allemaal zouden ze graag een ervaren ondernemer als ‘coach’ hebben:

Fonckel (een TU/e Innovation Lab starter):

Peer+ (een TU/e Innovation Lab starter):

Smart Goals (een TU/e Innovation Lab starter):

Ibis Power – IRWES (een TU/e Innovation Lab starter – winnaar van de Herman Wijffels Innovatieprijs 2012):.

Inmiddels heeft dit project een naam gekregen: ‘Where science meets business’. 

Wilt u er meer over weten? Neem dan even contact met ons op, liefst via email: welkom@wow-mail.org

    Print       Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You might also like...

"Veenbrand" foto

“Veenbrand”

Read More →