Loading...
You are here:  Home  >  What worries us:  >  Current Article

Duurzaamheid: Wantrouwen groeit…

By   /   January 5, 2014  /   No Comments

Een internationale studie van het Amerikaanse Reputation Insitute kwam in oktober tot een conclusie: ‘de consument is minder bereid om bedrijven op hun duurzame woord te geloven’. Een onderzoek van de Europese Commissie leidde eerder al tot vergelijkbare inzichten.

Onlangs kwamen Nederlandse marktonderzoekers tot de conclusie dat 39 procent van de consumenten duurzaamheidsclaims van bedrijven wantrouwt. (In 2008 was dat nog 30 procent.) In de ogen van consumenten zijn bedrijven minder groen en minder maatschappelijk verantwoordelijk dan ze zich voordoen.

Twee derde van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven duurzaam ondernemen. Voor een derde is het een belangrijk criterium waar ze naar kijken als ze een aankoop doen.

Wie wel, wie niet

Biologische supermarkt keten EkoPlaza werd in 2013 gekozen tot duurzaamste merk van Nederland. Die prijs dankt zij onder andere aan de beschrijving op de verpakking. Daarop valt te lezen hoe producten tot stand komen. Er staat welliswaar niet op de verpakking hoe een kip aan haar eind is gekomen maar wel wat voor leven en wat voor voeding zij heeft gehad.

Een merk als Unilever slaagt er niet in om zijn duurzame activiteiten bij de consument op het netvlies te krijgen. In de top-100 van multinationals met de beste reputatie staat Unilever (65) ver achter concurrenten als Procter & Gamble (29) en Nestlé (10). Volgens de onderzoekers heeft dat vooral te maken met de mate van transparantie en of een merk zijn ‘groene claims’ concreet en relevant weet te maken in de ogen van de consument.

Voetnoot

Wow! ziet vooral verandering: We worden met zijn allen steeds kritischer en laten ons steeds minder makkelijk om de tuin leiden door merken, marketeers, politici en bestuurders. Hoe ‘gladder’ het praatje, des te groter ons wantrouwen. We willen onze eigen afwegingen maken, en daarvoor willen we de feiten kennen.

 

————————————————————————————————————

Relevante links en artikelen

 

    Print       Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You might also like...

Hoogwater 1995, fietspad tussen Colenbrandersbos en Klaverland overstroomd

“Het water komt”

Read More →