Loading...
You are here:  Home  >  What makes us Wow! (Wow! projects & news):  >  Current Article

TU/e: Kennis <-> Economie (3)

By   /   March 25, 2014  /   No Comments

Meerdere keren per dag heeft u iets in handen dat zijn oorsprong vindt in een universiteit. Iets dat uw leven aangenamer maakt. Veel innovaties maar bijvoorbeeld ook het feit dat we gemiddeld steeds ouder worden danken we voor een goed deel aan universiteiten.

Waarom realiseren wij ‘consumenten’ onszelf niet dat we zoveel danken aan universiteiten? En andersom: Hoe bewijs je als universiteit je economische- en maatschappelijke relevantie?

Dat zijn zo een aantal vragen welke Wow! heeft opgediept tijdens een behoefte onderzoek dat we vorig jaar uitvoerden binnen en rond de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

Jong en oud vinden het, zo bleek uit het behoefte onderzoek, érg leuk om meer te weten te komen over wat zich binnen de muren van een universiteit afspeelt. Voor de universiteit schuilt in die wens een prachtige gelegenheid om het grote publiek een plezier te doen en daarmee tegelijkertijd de maatschappelijke- en economische relevantie van de universiteit te bewijzen.

De zichtbaarheid van de TU/e beperkte zich tot wetenschappelijke publicaties en studentenwerving-campagnes op special interest TV-zenders. Om de TU/e op weg te helpen heeft Wow! laten zien dat zichtbaarheid breder en tegelijkertijd ook goedkoper kan. Dat deden we onder andere in samenwerking met Jan de Jong Media BV en hun TV serie ‘BV Brabant’ waaruit we u graag een paar fragmenten laten zien:

TU/e student automotive: Mark Tullemans

TU/e spin-off: Sorama

TU/e studenten en robotica: Janno Lunenburg (werktuigbouw) en Jeroen Blom (industrial design)

TU/e spin-off: IME Technologies

TU/e decaan: Elphi Nelissen

TU/e reality serie: ‘Campus Eindhoven’

TU/e hoogleraar: Prof. dr. Maarten Steinbuch

Het TV programma BV Brabant trekt wekelijks zo’n 350.000 kijkers. Een kijkcijfer waar veel landelijke TV programma’s niet aan kunnen tippen.

Maar zichtbaarheid moet je natuurlijk nooit via één kanaal creëren. Dat vraagt om een samenspel tussen verschillende kanalen en dragers van je boodschap. Daarom werd door Wow! voor de TU/e ook nieuw crossmediaal ‘drukwerk’ (*) ontwikkeld. Er kwam een YouTube kanaal (**), er kwam een hoop video-content en massa’s exposure rond relevante events. Over dat alles kunt u meer lezen via onderstaande links…

Relevante links en artikelen

.

Wow! voetnoot

Wow! leden maken zich zorgen over de toekomst van onze wetenschap, nu Den Haag de geldkraan steeds verder dicht draait en Nederlandse bedrijven hun fundamenteel onderzoek decimeren. Wat komt er terecht van onze kenniseconomie als we de ontwikkeling van kennis wegbezuinigen? Wat blijft er over van onze economie als we kennis in de toekomst (bijvoorbeeld uit Azië) moeten importeren? Wow! leden maken zich zorgen en daarom laat Wow! een concept ontwikkelen dat de toekomst van wetenschap in ons land moet borgen. Dat concept draagt de titel ‘Where science meets business’ en de TU/e fungeerde als pilot.


    Print       Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You might also like...

"Veenbrand" foto

“Veenbrand”

Read More →