Loading...
You are here:  Home  >  What worries us:  >  Current Article

Sociale innovatie verklaart 75% van innovatiesucces

By   /   April 7, 2014  /   No Comments

De laatste tijd krijgt het woord innovatie steeds vaker het voorvoegsel ‘sociaal’. Wanneer er over sociale innovatie gesproken wordt bedoelt men meestal: Het beste in mensen naar boven halen. (veelal ten bate van de werkgever).

Bij Wow! bedoelen we met sociale innovatie niet alleen het beste in mensen naar boven halen (in ieders belang) maar vooral ook ruimte creëren voor ‘medemenselijkheid’, ‘zelfredzaamheid’, ‘participatie’ en ‘zelfregie’.

Omdat de werkomgeving nog altijd gedomineerd wordt door ratio dachten we voor u de rationele kant van sociale sociale innovatie eens uit te lichten:

 

Innovatie

Als er over innovatie gesproken wordt dan bedoelt men meestal proces-innovaties: Een proces verbeteren, door het efficiënter te laten verlopen.

In de high-tech sector daarentegen doelt men met het woord innovatie meestal op technologische innovatie: Nieuwe technieken, componenten, halffabrikaten of producten ontwikkelen.

.

Topsectoren

Onze overheid heeft vooral oog voor technologische innovatie. Ze heeft bedacht dat het goed is om te focusseren op een aantal sectoren waarin we als land graag willen uitblinken, de zogeheten ‘topsectoren’. Die sectoren krijgen extra aandacht waar het gaat om het opleiden van toekomstig personeel, het starten van nieuwe bedrijvigheid en het financieren (subsidiëren) van innovatie.

Wat kerngegevens over innovatie en topsectoren op een rijtje:

 

Topsectoren & aantallen bedrijven

 

Topsectoren & aantallen medewerk(st)ers

In de onderstaande tabel ziet u die 9 topsectoren en hun ‘grootte klasse’, gemeten in aantallen werknemers:

 

Het donkerblauwe vlak uiterst links geeft de ‘éénpitters’ weer, terwijl het kobaltblauwe vlakje uiterst rechts de bedrijven met meer dan 100 medewerk(st)ers weergeeft. U ziet dus in één oogopslag dat de topsectoren gedomineerd worden door éénpitters en kleine bedrijven.

 

 Topsectoren & omzet

In tabel 2 ziet u een beeld dat correspondeert met de voorgaande tabel: Heel veel éénpitters dat vertaalt zich in relatief lage omzetten. Dezelfde logica rechtvaardigt de veronderstelling dat de bijdrage van topsectoren-innovaties aan ons BBP (Bruto Binnenlands Product) ook beperkt zal zijn.

 

Topsectoren, MKB & Innovatie

Onderstaande tabel geeft weer hoe zich het innovatief vermogen van MKB bedrijven binnen de topsectoren verhoudt tot het innovatief vermogen van MKB bedrijven buiten de topsectoren:

Succes of probleem?

Uit de procentuele verhoudingen zou je af kunnen leiden dat het Haagse topsectoren beleid succesvol is. MKB-ers binnen de topsectoren scoren immers beter dan de MKB-ers buiten die sectoren. Maar dat beeld verdient nuancering, want:

Welke sectoren kent u buiten deze 9 topsectoren? Dienstverlening, bouw, automotive, horeca, recreatie en misschien nog een paar… Maar met een bouw-, een automotive- en een horeca-sector die allen al jaren op hun gat liggen, mag je dan verwachten dat die bedrijven veel tijd en geld steken in innovatie? Wat ons betreft verklaart dit het relatief grote aantal bedrijven in de categorie ‘niet-innovatief’ (ad 26%.)

In de overige lagen ziet u dat eigenlijk alleen het percentage ‘ontwikkelaars’ uit de pas loopt, en ook daar is een logische verklaring voor: Het is u vast niet ontgaan dat het verkrijgen van een bancaire financiering de laatste jaren een haast ondoenlijke opgave is voor bedrijven. Alleen als je een topsector-bedrijf bent dan heb je toegang tot geld, van de Haagse of Brusselse overheid om precies te zijn. Zonder toegang tot die Haagse en Brusselse fondsen is het sinds 2008 erg moeilijk om geld beschikbaar te krijgen dat geïnvesteerd kan worden in innovatie, en dat vertekent de statistieken.

Wij zien in Figuur 5 dus niet het vermeende succes van het Haagse topsectoren-beleid. Wij zien de gevolgen van banken die geen geld uitlenen, waardoor innovatie stagneert.

 

Het belang van sociale innovatie

Tot slot de relatie innovatie / sociale innovatie, gevisualiseerd in het onderstaande model:

.

Conclusie

Innovatie in ons land zou dus vele malen succesvoller kunnen zijn: Door te zorgen dat banken geld uitlenen. En door de ‘zachte’ menselijke kant, die 75% van het innovatiesucces verklaart. Dat is iets wat bestuurders (nog) onvoldoende op het netvlies hebben… (en dat is iets waar Wow! hen graag bij helpt)

.

Relevante links en artikelen

Artikelen op dit blog:

Bronnen:

    Print       Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You might also like...

Hoogwater 1995, fietspad tussen Colenbrandersbos en Klaverland overstroomd

“Het water komt”

Read More →