Loading...
You are here:  Home  >  What inspires us:  >  Current Article

‘Omdenken’; communicerende gebouwen

By   /   October 16, 2014  /   No Comments

[16 oktober 2014 | Door Toine Nagel] Vandaag ontmoette ik een groepje ‘andersdenkenden’. Onder het genot van een kopje koffie spraken we over het herbestemmen van leegstaande of -komende gevangenissen.

Ik probeer altijd te memoreren wie ik ook weer via wie heb ontmoet, en wat de aanleiding voor die ontmoeting was. De contacten-lijntjes van de ontmoeting vandaag vonden hun oorsprong in een blogpost, en die blogpost leidde tot een inspirerende LinkedIn discussie.

Terug op kantoor heb ik die blogpost nog maar eens opgezocht, en ondanks het feit dat die 4 jaar oud is, is die nog steeds actueel. Het is een gevalletje ‘omdenken’; niet tot frustrerens aan toe blijven denken binnen de kaders van één specifiek probleem maar kijken of twee op het oog heel verschillende fenomenen elkaars oplossing kunnen zijn…

Ik neem u even mee, terug naar het jaar 2010 en naar het artikeltje dat toen gepubliceerd werd op Prospective.nl:

 ————————————————–

Door Toine Nagel | Onroerend goed exploitanten beoordelen een gebouw vooral op lokatie, afwerkingsniveau en BVO (bruto verhuurbaar oppervlak). De aspirant huurder daarentegen volgt vooral zijn hart. Voor hem moet een pand “uitstraling” hebben. Het moet “goed voelen“. En het moet “passen in het plaatje” dat hij als ondernemer voor zijn geestesoog ziet.

De aanbod-zijde volgt dus de ratio. De vraag-zijde volgt het gevoel. De kloof tussen ratio en gevoel is één zo niet dé kloof tussen vraag en aanbod.

Ter inspiratie wil ik onroerend goed voor u eens van een andere kant belichten:

Er lijkt momenteel géén vraag te zijn naar commercieel vastgoed. Wat er wél is dat is een enorme vraag om aandacht. We Twitter-en, Facebook-en en Hyves-en dat het een lieve lust is, en Social Media bevredigen onze onstilbare behoefte aan aandacht.

Zou een gebouw, net zoals Social Media, een stukje van die enorme behoefte aan aandacht kunnen bevredigen?

 

Ik nodig u uit voor een tochtje langs een paar van mijn ideeën:
De beelden die u hieronder ziet zijn geprojecteerd óp bestaande gebouwen. Er is dus geen verlichting of iets dergelijks aangebracht in, op of aan deze gebouwen:

 

Aandacht…
Aandacht is een van de belangrijkste ‘commodities’ van dit moment. In het bovenstaande filmpje worden de  bewegende beelden gebruikt als eenmalige ‘eyecatcher’ tijdens een event… Maar; waarom zou je een kantoorgebouw niet permanent tot de ‘nieuwe media’ maken? Met de gevel van het gebouw als ‘beeldscherm’ zodat de wereld bínnen het gebouw en de wereld buiten het gebouw met elkaar communiceert…

 

… in de vorm van een boodschap;
Tijdens de klimaat-conferentie in Kopenhagen visualiseerde Obscura, op een inmens grote kubus, “één ton CO2“. Dat zou ook de boodschap van een groene onderneming kunnen zijn geprojecteerd op de gevels van hún kantoor. Want, wat hierboven gebeurt op een kubus dat kan natuurlijk ook op een gebouw geprojecteerd worden.

 

… door te tonen wat er bínnen gebeurt;
Maar, je kunt natuurlijk ook in een abstracte vorm op de buitengevels laten zien wat er binnen in het gebouw gebeurt. Zoals hieronder tijdens de YouTube Play Awards óp en ín het Guggenheim museum gebeurt:

 

Ná communicatie ‘middels’ een gebouw volgt…
Één stap verder en dan is het gebouw niet alleen ‘media’, een communicatiemiddel, het gebouw wordt interactief. Een interactief medium!

De buitengevels en binnenmuren worden levensgrote iPhone achtige ‘touchscreens’. Het Heineken hologram-scherm in het onderstaande filmpje dient als voorbeeld van hoe de binnenmuren eruit kunnen gaan zien:

 

Interactie middels een wand
De onderstaande clip laat zien hoe Yahoo de interactie aangaat met wachtende bus-reizigers. En wat hier op één plasma-tv-formaat scherm gebeurt dat zou natuurlijk ook een hele straatgevel kunnen beslaan:

 

De buitenzijde: Aandacht, communiceren, interacteren…
Aandacht is booming business. En als huisvesting bij kan dragen aan het genereren van die aandacht dan is dat dus een belangrijke toegevoegde waarde…

Traditionele media zijn voor marketing-communicatie doeleinden steeds minder effectief. Mensen communiceren steeds meer op ‘social media’ en gebruiken daar een groeiende variatie aan ‘devices’ voor.

Een gebouw dat aan de buitenkant laat zien wat er binnen gebeurt past helemaal in die ontwikkeling. En een gebouw als interactief medium, dat is dan geen grote stap meer.

 

De binnenzijde: Inspireren en verbinden
De meest aantrekkelijke werkgever van dit moment is Google. Nu geld minder belangrijk wordt als drijfveer wordt het aantrekken van hoog gekwalificeerd personeel voor bedrijven steeds moeilijker. Het gebouw kan een deel van de oplossing bieden, want:

Wat maakt Google zo’n aantrekkelijke werkgever? Onder andere de inspirerende werkomgeving:

 

Tot zover een paar van mijn ideeën en de bijbehorende inspiratiebronnen… Wilt u hier eens verder over filosoferen? Wat mij betreft heel graag. Er staat een contact-knop rechts bovenaan deze pagina.

Toine Nagel
“Iets met marketing…”

 

    Print       Email

About the author

Wow! member

Toine Nagel is Creatief Strateeg. Hij onderzoekt, voorspelt trends en ontwikkelingen, ontwikkelt en schrijft strategische marketingplannen, bedenkt creatieve campagne-concepten en coördineert de uitvoering daarvan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You might also like...

Boederij-op-het-dak-1

Trend: ‘agrihoods’

Read More →