Loading...
You are here:  Home  >  What inspires us:  >  Current Article

Blue Ocean Strategy

By   /   February 10, 2015  /   No Comments

Waarom zou je je pijlen richten op een overvolle ‘marktplaats’? Hoe kun je jezelf en jouw organisatie nou écht onderscheiden? Hoe komen we af van producten die we niet nodig hebben en van behoeften die ons worden aangepraat, en van alle gevolgen?

Blue Ocean Strategy werd ontwikkeld door W. Chan Kim en Renée Mauborgne van The Blue Ocean Strategy Institute van INSEAD, en kwam in 2005 in boekvorm op de markt. De kern ervan ligt in ‘Value Innovation’, en dat is toch net weer iets anders als ‘Value Creation’. Het achterliggende doel is waarde creëeren voor zowel de afnemer als voor het leverende bedrijf. Wat min of meer vanzelf ontstaat is een kostenreductie, omdat je in een ‘blauwe’ markt nu eenmaal geen  competitie hebt:

Coöperatie Wow! is een Blue Ocean denker, en dat waren we al toen we de term nog niet kenden. Dat ‘Blue Ocean’ zie je terug in de projecten die we ontwikkelen en ondersteunen, waaronder:

  • We ontwikkelen iets voor mensen die wél schoner en zuiniger willen rijden, maar géén nieuwe auto willen kopen: Corellian
  • We ontwikkelden iets tégen leegstaand vastgoed, en voor maatschappelijk betrokken vastgoed-eigenaren: “Ruimte voor Ideeën”
  • We steunden een jong bedrijf en hun oplossing voor de orgaan-donor-problematiek: IME Technologies

Inmiddels is Blue Ocean uitgegroeid van een institute via een boek tot een compleet platform, met tips-and-trics, een App, meet-ups, een website enzovoort. U leest er meer over via deze link.

    Print       Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You might also like...

Boederij-op-het-dak-1

Trend: ‘agrihoods’

Read More →