Loading...
You are here:  Home  >  What makes us think:  >  Current Article

Over studenten, die auto’s zuiniger maken, en EU beleid

By   /   October 28, 2016  /   No Comments

corellian-mark-tullemans-midden-en-het-nlr-team

Ik was het een en ander aan het uitzoeken, en in klad aan het opschrijven, voor een subsidieaanvraag voor Corellian, de studenten-ondernemers die auto’s 14,7% zuiniger maken. Ze willen hun ‘Aeroplate’ graag leverbaar maken in heel Europa. De heren gaan niet over één nacht ijs. Qua typegoedkeuringen is alles op orde, maar ze willen ook de Europese markt grondig onderzoeken. Dat is een kostbare aangelegenheid zo’n Europees marktonderzoek, en daarom kunnen ze voor dat onderzoek wat Europese steun goed gebruiken.

Vandaag heb ik mij gebogen over de EU en de ambitie: 60% minder CO2 uitstoot in 2050. Na het lezen van de ‘whitepaper’ kom ik tot de conclusie dat dit een pracht van een ambitie is, waar ik helemaal achter sta. Wat mij betreft mag er nog wel een tandje bij zelfs. Maar zolang je als EU beleidsmakers focust op CO2 uitstoot en niet op de totale footprint, en daarmee op productverantwoordelijkheid, los je het uitstoot probleem niet op. Nog even los van schandalen a la Volkswagen. Qua gebruik van ‘grijze’ auto’s verschuif je door het EU beleid de CO2 uitstoot naar de buitengrenzen van de unie, en daarbuiten. Qua autoproductie verschuift, door het EU beleid, de CO2 uitstoot naar auto-producerende landen, en daar zijn welvarende landen bij, maar ook veel ‘lage-lonen-landen’. Al met al en onder de streep wordt moeder aarde er -vooralsnog- nauwelijks beter van…

Dit stuk geschreven hebbend bedacht ik mij dat u het misschien ook wel interessant vind om te weten. En daarom; voila, hierna de tekst en vooral de inzichten:

Toine Nagel

———————————-

In de ‘Whitepaper 2011 on transport’ zet de EU in 50 facts and figures uiteen hoe zij ‘transport’ en een Co2 reductie van 60% in het jaar 2050 voor zich ziet. Geen ‘fossil fuel’ aangedreven voertuigen meer in de steden, minder individuele verkeersbewegingen en meer per OV, schonere scheepvaart en schoner vliegverkeer zijn een aantal voorbeelden uit dit plan. ( Bron: EU whitepaper )

Corellian en zijn eerste product, de ‘Aeroplate’, passen perfect in deze doelstelling. Een ‘Aeroplate’ gemonteerd onder een doorsnee bestel- of personenauto maakt dat deze 10 respectievelijk 14,7% zuiniger en dus schoner rijdt.

Bijkomend voordeel is dat het monteren van dit product ‘nú’ kan. Geen afhankelijkheid van een traag transformerende automobielindustrie. Geen afhankelijkheid van nationale fiscale belasting van de automobilist, of stimulering door lagere bijtellingen, welk effect acuut weer verdampt zodra dergelijke regelingen opgeheven worden. ( Bron: Telegraaf | verkoop elektrische auto’s blijft dalen. )

———————————-

 

Een ander bijkomende voordeel van Corellian en zijn ‘Aeroplate’ ligt in product verantwoordelijkheid:

 

Product verantwoordelijkheid: Waar blijft bijvoorbeeld de ‘grijze’ auto die ingeruild wordt op die nieuwe elektrische auto? De gemiddelde auto in Nederland is 9,1 jaar oud en die leeftijd loopt de laatste jaren op, in plaats van terug. Voordat een auto in ons land gesloopt wordt is deze gemiddeld 18,2 jaar oud. (Bron: VWE ) Het uitstoten van CO2 gaat na het inruilen van de ‘grijze’ auto op een ‘groene’ dus nog vele jaren, vaak nog 15 jaar, door. Deels in eigen land maar zeer waarschijnlijk goeddeels in ‘jonge’ EU-landen, waar veel van de in welvarende EU-landen afgedankte auto’s een tweede leven vinden.

Kortom: Vervangen van ‘grijze’ auto’s door ‘schone’ auto’s, in het welvarende deel van de EU, lost het CO2 uitstoot probleem niet op. Daarvoor moet je de uitstoot van reeds in gebruik zijnde ‘grijze’ auto’s aanpakken, hetgeen Corellian met zijn Aeroplate doet.

 

Footprint: De Noorse Universiteit voor Wetenschap en Techniek in Trondheim berekende dat 50% van de uitstoot van een elektrisch voertuig veroorzaakt wordt bij de productie ervan. Bij een conventionele auto is dat 10%.

De productie-uitstoot van een elektrische auto omgeslagen naar een totaal gedurende de levenscyclus van 150.000 kilometer brengt de CO2 uitstoot per kilometer op 87 tot 95 gram CO2 equivalent per kilometer. Bij een conventionele auto is dit 45 gram CO2 per kilometer.

Of een elektrische auto daadwerkelijk schoner is dan een auto met verbrandingsmotor wordt in belangrijke mate bepaald door de ‘kleur’ stroom die er in gaat: Bij een gemiddelde energiemix (kernenergie, gas, kolen, duurzaam opgewekt) over heel Europa samen bedraagt de uitstoot van een elektrische auto 197 tot 206 gram CO2 equivalent per kilometer. (Red: ‘energielabel D’ in principe… ware het niet dat deze labels relatief zijn en niet absoluut. –Wikipedia)

In dat geval is een elektrische auto 20 tot 24% schoner dan een benzine auto, en 10 tot 14% schoner dan een diesel auto. Wordt de elektriciteit echter opgewekt door gas, dan loopt het milieuvoordeel van een elektrische auto terug naar; 12% schoner dan een benzine auto. Wordt de elektriciteit opgewekt door steenkolencentrales, dan stoten elektrische auto’s gedurende hun levenscyclus zelfs 17 tot 27% méér CO2 uit dan auto’s met een verbrandingsmotor. ( Bron: Universiteit Trondheim  )

 

Uitgaande van hoe op dit moment, gemiddeld in heel Europa, energie wordt opgewekt is een elektrische auto dus 20 tot 24% schoner. (Red: houd u hierbij in gedachte dat in Nederland slechts 4% van de stroom ‘duurzaam’ wordt opgewekt, en we dus heel veel slechter presteren dan bijvoorbeeld Noorwegen -61,1%- of Duitsland -30%-, waardoor het rijden van een elektrische auto in ons land wel eens vuiler in plaats van schoner zou kunnen zijn.)

Corellian maakt met zijn Aeroplate een bestel- of personen auto met verbrandingsmotor respectievelijk 10 en 14,7% zuiniger en dus schoner, tegen een aankoopprijs die vergelijkbaar is met die van een setje banden. (Red: en dat kan nú, en hoeft geen decennia te wachten tot alle auto’s vervangen zijn door elektrisch-, waterstof- of anderszins duurzaam aangedreven exemplaren… en hoeft ook niet te wachten tot de energietransitie voltooid is.)

 

Relevante links:

    Print       Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *