Loading...
You are here:  Home  >  What makes us think:  >  Current Article

Tim Jackson: Prosperity Without Growth

By   /   January 15, 2013  /   No Comments

“[We are] persuaded to spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that won’t last on people we don’t care about.”

Hoogleraar Tim Jackson nam zitting in de Sustainable Development Commission (website) en bracht, op verzoek van de Britse regering, in maart 2009 een rapport uit met de titel:

“Prosperity Without Growth. The transition to a sustainable economy”.

Groei
Nu lijkt ‘groei’, onder politici en economen, het toverwoord te zijn in tijden van crisis. Kort na het uitbreken van de crisis verwachtten de politici dan ook een rapport van Jackson en de zijnen waarin de weg naar ‘duurzame groei’ aangereikt zou worden. “Maar…” zei Jackson onlangs nog in een interview op de Nederlandse televisie:

“Duurzaam en groei, als gecombineerde ambitie, dat gaat niet. Het is het een of het ander. Of duurzaam, of groei.”

 

Het interview met Tim Jackson op de Nederlandse televisie:

 

“Prosperity Without Growth” viel daarom bij Engelse politici niet in goede aarde. Het rapport zegt namelijk dat je die groei eigenlijk gewoon moet vergeten. Het gaat de burger niet om groei. Het gaat de burger om ‘welvaren’, duurzaam welvaren, en dat begrip  behelst heel veel meer dan alleen geld.

Buiten de politiek arena…
Na het vertrek van het Engelse kabinet, in 2010, was de weg vrij voor Jackson en zijn rapport. Dat bracht de inspiratie van Jackson en de zijnen (onder andere tijdens een TED convention) buiten de politieke arena. Zo kwam er sinds 2010 toch een inhoudelijke discussie op gang rond de inhoud van het rapport.

 

Tim Jackson spreekt tijdens een TED convention in 2010

 

‘Meer geld uitgeven…’
De afgelopen jaren hoor je politici en economen frequent praten over de consument die meer geld uit moet geven, omdat daarmee de economie uit het dal zou komen. Maar: Volgens ons heeft die consument al meer uitgegeven dan hij of zij bezit… Er is dus nog maar een manier waarop die consument meer uit kan geven… meer lenen.

Verder blijkt uit het ene na het andere onderzoek dat op onze bureau’s belandt dat die consument het spuugzat is. Hij stapt uit de ratrace. Doet financieel een stapje terug. Een kleinere auto, minder kostbare vakanties. De consument wil vooral tijd, tijd om samen met het gezin, vrienden en kennissen door te brengen. Als de politici en tv-economen het over dezelfde consument hebben als wij, dan bevatten de onderzoeksrapporten op de bureau’s van de Wow! redactie nieuws voor hen:

Die consument, die gaat (voorlopig) echt niet meer geld uitgeven…

Reële oplossingen voor het crisis probleem hebben wij uit de traditioneel denkende hoek nog niet gehoord. Dat lijkt ons een reden te meer om Tim Jackson’s en zijn Prosperity Without Growth een kans te geven.

——————————————————————————————————————————————

Download hier het complete rapport: Prosperity Without Growth

——————————————————————————————————————————————

    Print       Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *