Loading...
You are here:  Home  >  What makes us think:  >  Current Article

Happy startups

By   /   May 28, 2014  /   No Comments

“There’s a new breed of entrepreneur choosing happiness before profits. But what’s remarkable is how, in making this choice, these companies are becoming highly profitable. By placing the happiness of their employees and customers first, they’ve created incredibly strong cultures and an even happier balance sheet.

Een interessante visie, we geven u zodadelijk de link naar het originele bericht. Op de Wow! redactie kregen we accuut visioenen van een wereld vol Richard Branson’s; Blije types, met blije medewerkers en blije klanten en het hart op de goede plaats. Met zo’n wereld zouden wij geen moeite hebben. Nouja, met uitzondering van de jet’s dan, want dat laat zich wat lastig combineren met ‘blije wereld’.

Dat ‘happy’ klanten ook trouwe klanten zijn dat wordt al jaren op rij inzichtelijk gemaakt door allerlei onderzoekers, waaronder Tempkin:

Een pakweg 12 tot 15% (boven gemiddeld) prettiger ‘customer experience’ leidt tot zo’n 22 a 28% loyalere klant… Dat die blije klant als trouwe klant ook zorgt voor een beter bedrijfsresultaat dat lijkt logisch. Aan de andere kant kost het ‘blij’ houden van die klant natuurlijk ook geld, en over het financiële rendement op die investering zeggen de onderzoekers dan weer niets.

Voorbeelden van een focus op ‘happiness’ met zakelijk succes als gevolg die kennen we er best een aantal. Hoe graag we ook zouden zien dat de auteur gelijk heeft, de samenhang tussen de focus op ‘happiness’ en het succes van een startup prediken, zonder wetenschappelijk fundament, daar willen wij ons niet aan wagen. Maar goed, dat neemt niet weg dat het wel een aanlokkelijke gedachte is:

    Print       Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *