Loading...
You are here:  Home  >  What makes us Wow! (Wow! projects & news):  >  Current Article

Stichting Vlinderkind: “Kruip eens in mijn huid”

By   /   January 5, 2012  /   No Comments

Een huid zo kwetsbaar als de vleugels van een vlinder… Dat is de reden dat mensen met de huidaandoening Epidermolysis Bullosa ook wel ‘Vlinderkind’ genoemd worden. Als u ziet wat de impact van Epidermolysis Bullosa (EB) is dat zult u onze mening delen: Hier moet iets tegen gedaan worden!

Op 1 januari 2011 ging Wow! aan de slag om Stichting Vlinderkind te helpen een flink maatje te groeien, zodat de stichting meer kan betekenen voor al die mensen met EB. Dat zijn er stiekem nog heel wat: Nederland telt zo’n 730 mensen met EB. Ieder jaar worden er in ons land alleen al zo’n 20 babytjes geboren met EB. De meest van hen halen hun eerste levensjaar niet…

.

Gratis publiciteit:

Een aantal vrijwilligers reed mee in de Arctic Challenge, om daarmee geld op te halen voor Stichting Vlinderkind, en dat gaf ons een prachtige aanleiding om contact te zoeken met SBS Hart van Nederland:

Hoe leg je uit wat de impact is?

Blaren… dat herkent iedereen, en dat maakt het eigenlijk alleen maar moeilijker om uit te leggen wat de ware impact van EB is. Een blaar op je hiel veroorzaakt door je nieuwe schoenen, dat is waar je aan denkt bij ‘blaren’. Maar blaren over je hele lijf, tot in je ogen en je slokdarm aan toe… dat is heel andere koek.

Omdat de impact van een aandoening uit te leggen zetten grote goede doelen allerlei media en middelen in. Maar het weinige geld dat er in een kleine stichting aanwezig is dat wil je niet aan publiciteit maar aan patiënten besteden.

Het NTR TV-programma ‘Het Ziekenhuis’ pakte de handschoen op en besteedde aandacht aan EB. Dat gaf ons -kosteloos- de gelegenheid om aan het grote publiek uit te leggen wat EB is, en wat de impact is:

Na NTR zouden ook BNN (Je Zal Het Maar Hebben) en Arie Boomsma (YouTube) nog aandacht besteden aan Bor Verkroost die een erg nare vorm van Epidermolysis Bullosa heeft.

Free Publicity

Voor Valentijnsdag leenden we het idee voor een -kosteloze- actie die tegelijkertijd relevant is: Free Hugs.

U en ook wij vinden ‘gewoon een knuffel’ iets heel vanzelfsprekends, maar voor Vlinderkinderen en hun ouders is het dat niet. En dus trok een aantal vrijwilligers de straten van Utrecht in om mensen te knuffelen, en die actie werd spontaan overgenomen door verschillende scholen:

Met de knuffel-actie haalden de vrijwilligers meerdere kranten, lokale nieuwsuitzendingen en in de sociale media was Vlinderkind ‘the talk of the day’:

.

‘Bloemen & Vlinders’

Om alle vrijwilligers van het eerste uur te bedanken voor hun fantastische inzet, en bij wijze van ‘opening’ van de opgefriste en geprofessionaliseerde Stichting Vlinderkind, organiseerde Wow! een groot (benefiet) concert. Daarvoor kregen we de medewerking van Karin Bloemen en het orkest van de Koninklijke Landmacht:

.

Poster campagne

Toine Nagel (creatief strateeg) ontwikkelde samen met Juul Deuss (copywriter) en Loe van Olffen (vormgever) een awareness campagne met de titel: “kruip eens in mijn huid”.

Met “kruip eens in mijn huid” vraagt Vlinderkind u om even stil te staan bij Vlinderkinderen en hún verhaal.

Het verhaal op de poster is het verhaal van Max, zoon van Nelleke en Dave uit Vught. Max overleed aan de gevolgen van EB, 6 weken ‘oud’…

De posters werden tegen kostprijs gedrukt door De Drukwerkfabriek, en gratis geplaatst in heel Nederland door AzeroFrank Oattes bracht alle Vlinderkind uitingen in lijn met de poster-campagne zodat er een consistent en warm beeld ontstond.

(De campagne behaalde de vierde plaats overall, en een derde plaats in zijn categorie -na Kika en Cliniclowns- in de NRC Charity Awards, en dat gaf nog wat extra free publicity)

.

Ster TV-spot

We sloten het jaar af met een spotje op TV rond de feestdagen. Ster gaf ons een mooie korting op de uitzendtijd, Bluedrop produceerde het TV-spotje tegen kostprijs en voor de resterende kosten vonden we sponsoren:

————————————————————————————————————————–

Wow! heeft de marketing-ondersteuning van Stichting Vlinderkind gedurende de 1,5 jaar durende opstartfase gesubsidieerd. Bent u betrokken bij een klein goed doel dat wel een ‘zetje’ kan gebruiken, schroom dan niet om contact op te nemen met Wow!: welkom@wow-mail.org. 

————————————————————————————————————————–

    Print       Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You might also like...

"Veenbrand" foto

“Veenbrand”

Read More →