Loading...
You are here:  Home  >  What makes us think:  >  Current Article

‘Empathetic Product Design’

By   /   January 11, 2016  /   No Comments

“The discipline of product management is shifting from an external focus on the market, or an internal focus on technology, to an empathetic focus on people.”

Dat schrijft Jon Kolko in de eerste regels van een artikel op Harvard Business Review, om aansluitend uit te leggen hoe hij deze gedachte toepast in de praktijk. Wij krijgen spontaan warme gevoelens bij het lezen van deze tekst, en hopen met Jon Kolko dat die shift inderdaad plaats vindt of zal gaan vinden.

‘Empathetic Product Design’ zoals Jon Kolko van het Austin Center for Design het noemt, of ‘Human Centered Design’ zoals Tim Brown van IDEO het noemt, is iets dat onze warme belangstelling heeft. Wow! combineert die inzichten met de inzichten uit een andere ‘geloofsovertuiging’, namelijk: ‘Design for Social Change’

de footprint van een product wordt voor 80% bepaald in het design stadium

 

Producten
Producten en diensten ontstaan vaak binnen de theoretische kaders van de bedenker. Het gevolg is dat er heel veel producten en diensten de markt in geslingerd worden waar niemand op zit te wachten. Dat vormt een aanslag op het milieu en het leidt tot weggegooid geld, waar u in veel gevallen voor opdraait: De kosten van zakelijke flops zitten namelijk verwerkt in de prijzen van producten. Bovendien worden er in die ongewenste producten honderden miljoenen aan innovatie- en stimuleringssubsidies geïnvesteerd, en dat zijn goeddeels uw belastingcentjes.

Ook in directe zin ondervindt u hinder van al die ongewenste producten en diensten: Fabrikanten en distributeurs proberen die producten namelijk met schreeuwende reclames aan u te slijten. Dat kan knap irritant zijn, en bovendien zitten die reclame-kosten ook weer in de prijzen verwerkt.

 

Diensten en processen
Ook diensten en processen worden vaak vanachter bureau’s bedacht, zonder de eindgebruiker iets te vragen. Neem zorg en zorg-centra als voorbeeld: Als aan u gevraagd zou worden hoe u wilt dat ‘uw’ ziekenhuis wordt ingedeeld en ingericht, zou dat ziekenhuis er dan niet heel anders uit zien? Kleiner, sfeervoller, persoonlijker en niet in de laatste plaats; goedkoper!

 

Bebouwde omgeving
Nog één voorbeeldje en dan is ons punt wel gemaakt: ‘Ruimtelijke ordening’. De kans is groot dat u in een huis woont, dat in een buurt staat, die in een wijk gesitueerd is, welke deel is van een stad… waar u allemaal niets over gevraagd is. Je hoeft maar naar oude charmante dorpjes en pittoreske stadse straatjes te kijken om te zien hoe huizen, dorpen, buurten, wijken en steden eruit zien als die zich ‘spontaan’ ontwikkelen. Ontworpen door degenen die er wonen en leven. Ziet u wel eens een verpauperd charmant dorpje, of een verpauperd pittoresk straatje? Precies. Mensen die daar wonen voelen zich thuis. Zij voelen zich betrokken en daarom dragen ze er zorg voor. Dit in tegenstelling tot de mensen die moeten wonen in huizen die zomaar ergens door de bureaucratie zijn neergekwakt.

 

Uitgangspunt
Wij denken dat er wel genoeg voor u is besloten, en dat het hoog tijd is dat uw stem gehoord wordt. Bovendien menen we dat de laatste jaren afdoende bewijs geleverd is dat de verborgen agenda’s van degenen die voor u beslissen de wereld bepaald geen goed hebben gedaan. Denk maar aan de bouwfraude, misstanden binnen woningcorporaties, frauderende ambtenaren en graaiende bankiers. Daarom menen wij dat de regie bij u zou moeten liggen, ook als het gaat om ‘product design’ in al zijn soorten en maten.

 

Experiment
Binnen Wow! is veel kennis en ervaring beschikbaar met het betrekken van bewoners en gebruikers bij het vormgeven van zorg, bij het (her)bestemmingen van gebouwen, en bij het ontwikkelen van diensten en van producten. Onze focus ligt dus aan de ‘vraag’ kant. Als u actief bent aan de ‘aanbod’ kant, de scheppende, creërende, producerende kant, dan zouden we graag samen met u een experiment opzetten:

Een samenwerking. Binnen die samenwerking focust Wow! op de mens en zijn psychologische, sociologische en immateriële behoeften. U focust op de vervulling van die behoeften in de vorm van gebouwen, producten, processen of diensten. Door een dergelijke samenwerking ontstaat een betere match, een betere afstemming, met als gevolg; minder ‘waste’ en minder ‘failure’. Resultaat: moeder aarde blij, publiek blij, u blij, wij blij.

Doet u mee?

 

    Print       Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *